Meer Hong Kong II

Gepubliceerd op 23 september 2011
Wat moet je gaan zien zo een eerste dag in Hong Kong? Het gezicht op beroemde Victoria Harbour. Ik verwachtte volop boten, per slot heeft Hong Kong nog steeds een zeer drukke haven. Nu dat zie je niet. Al die bootdrukte van vroeger is verdwenen.
Weinig drukke Victoria Harbour
Weinig drukke Victoria Harbour
Veerboten, wat dekschuiten met kranen erop, maar geen jonken of talloze kleine vis- of andere vriemelbootjes. Nauwelijks drukte. Vergeleken met Sydney Harbour met al zijn activiteiten of Singapore met al de wachtende vracht- en containerschepen, niets ervan. Allemaal verdwenen en/of verplaatst naar andere gebieden. Per slot is het Pearl river gebied veel omvangrijker en vermoedelijk vol met nieuwe en goedkopere locaties. Vanaf het vliegveld passeer je wel een fors container terminal, maar dat is alles. Dat valt wat tegen.
Het transhaven verkeer is door drie tunnels ook aardig aan het zicht onttrokken. De straten zijn zeer druk, volop taxi’s en dubbeldeksbussen, zeer veel dubbeldeks bussen en onder de grond een voortreffelijke metro, de MTR. Frequent, uiterst gedisciplineerd en afgeschermd tot het moment van instappen door glazen schuifdeuren op de perrons; veiligheid boven alles
Glazen wanden op MTR= metro platforms
Glazen wanden op MTR= metro platforms
.

Op Hong Kong eiland naar de Peak. Fraai uitzicht van het observation deck, veel moderne hoogbouw. Ter oriëntatie: Hong Kong is begonnen als Brits gebied op een eiland voor de kust van China, het Kowloon gedeelte
Hong Kong voor de landaanwinning, 1836
Hong Kong voor de landaanwinning, 1836
. Voor zover ik weet was het eiland ook voorbehouden als woongebied voor de westerlingen en woonde de Chinese vazallen aan de vaste land kant. Nu nog is het bestuurlijke en financiële hart op dat forse eiland: 80km²groot en met oorspronkelijk in 1839 een bevolking van 3000 ( in 2008 1.29 miljoen) gelokaliseerd. Een soort Dejima, maar dan wat groter.
Direct aan de Kowloon kant van de haven, de overkant dus vanaf de Peak, het hoogste International Commercial Centre van Kohn Pedersen Fox Associates uit 2010,
Hoogste, International Commercial Centre, Kowloon
Hoogste, International Commercial Centre, Kowloon
484 meter hoog, met aan de eiland kant, het oorspronkelijk bestuurlijke hart: het International Finance Centre
International Finance Centre
International Finance Centre
met er vlakbij het door Pei, ( Louvre modernisering, weet U wel) ontworpen Bank of China gebouw,
Bank Of China van Pei, tpv Murray House
Bank Of China van Pei, tpv Murray House
dat op de plek staat van het oorspronkelijk Murray House dat in hapklare brokken is afgebroken en naar Stanley aan de andere kant van het eiland is gebracht alwaar het een maritiem museum en enkele restaurants herbergt.
Het door Pei ontworpen gebouw moet groeiende bamboescheuten voorstellen, de welke op zich weer levendigheid en voorspoed symboliseren. Omdat het gebouw in wezen op vijf staande stalen kolommen rust waarbij een driehoekig framework het gewicht naar die kolommen overbrengt ontstaan er aan de buitenkant zichtbare X vormige lijnen (’ s avonds nog eens extra verlicht) en heeft het een duidelijk afwijkend lijnenspel. Deze vormen zijn weer reden voor controverse geweest omdat niet alleen bij de bouw feng sui masters niet zijn geraadpleegd, maar ook deze vormen en de scherpe hoeken van het gebouw een negatief symbolisme zouden vertegenwoordigen. Daar merk je overigens nauwelijks iets van noch qua tegenspoed bij de financiële groei van de belangen noch qua rampspoed. Het zou ook nog met zijn scherpe zijde associates oproepen aan een hakmes dat bovendien gericht staat op het eerder gebouwde peperdure HCBC
Peperdure, inpakbare, HSBC gebouw
Peperdure, inpakbare, HSBC gebouw
hoofdgebouw uit 1985. De kapitalistische tegenhanger van wat dan ook met het Culturele Revolutie cq Mao China geassocieerd wordt. Dat HSBC hoofdgebouw is opgebouwd uit vijf stalen basiselementen in Glasgow op een grote scheepswerf gemaakt zodat het gebouw zonodig ook weer uit elkaar gehaald kon worden en naar elders getransporteerd.
Boven op de Peak staat de weinig fraaie Peaktower,
Peak Tower, wat lelijk!
Peak Tower, wat lelijk!
niet indrukwekkend, gewoon lelijk, maar ja je komt ook voor het uitzicht. Wel is er om de peak een prachtige wandeling
Peak Walk, zeer de moeite waard
Peak Walk, zeer de moeite waard
van anderhalf uur door een tropische bos omgeving, wat ik erg leuk vond en vooral verrassend, met al het andere groen op Hong Kong eiland omdat ik dat gewoon niet verwachte na mijn overspoeling met Japans stedelijke opbouw waar af en toe een groen pareltje te genieten valt bij een tempelcomplexje. Deze wandeling volgt de Lugard en Harlech Rds en passeert onderweg een geweldige, door iedereen die daar geweest is te herinneren, uit India geïmporteerde, rubber boom, ficus elastica
Ficus elastica= rubber boom met veel luchtwortels
Ficus elastica= rubber boom met veel luchtwortels
met geweldige luchtwortels die ook weer wortelen en nutriënten uit de grond halen; hoe vochtiger hoe beter ze het doen en well Hong Kong is vochtig; geweldig wat een boom. Daarna met het kabeltrammetje, de Peak Tram
Kabeltram
Kabeltram
uit 1888 waarvan de aanleg ook alweer omstreden was, maar de twee wagens aan een draadje hebben het tot heden, ondanks enkele natuurrampjes door stortbuien bij tyfoons, prachtig uitgehouden en brengen de bezoeker weer vlakbij Central. Daar vandaan wandelen naar pier 7 van de Star Ferry om naar de andere kant te gaan. Aangeraden wordt om vooral de andere kant op de voorkeur te geven daar het zicht op Hong Kong eiland spectaculairder is dan wat ik nu ga doen, maar ach het is geen stralende zonnige dag en alles is wat grijs zodat het toch niet te vergelijken valt, laat staan met een vaartocht door Sydney of New York harbour. ’s Avonds een vaartocht in Victoria Harbour met lichtjes all over en daarna nog een spektakel van laser lichten aan beide zijden van de haven, elke avond om 20.00 door velen bewonderd; aardig, moet je een keer gezien hebben
Son et lumiere op zijn Chinees
Son et lumiere op zijn Chinees
.