Koninklijk bezoek

Gepubliceerd op 21 februari 2007
We hebben bezoek gehad.
Queen Mary II is op bezoek geweest. Een bliksembezoek. Nauwelijks een dag. ’s Ochtends om 06.00 uur kwam zij tussen de Heads
Heads, ingang tot haven Sydney
Heads, ingang tot haven Sydney
door. Opgevangen door een geweldige meute boten, bootjes en kijkers op de wal, ondanks het vroege uur.
QM II om 06.00
QM II om 06.00
Wij, Margriet en ik, ook.
Het bijzondere was dat ze dit bezoek combineerde met haar collega Queen Elisabeth II, deze arriveerde bij daglicht om 19.00, dezelfde avond.
Het werd een geweldige dag; bij de Heads was het al indrukwekkend druk, de rest van de dag lag de hele binnenstad overhoop, het verkeer stond muurvast, duizenden mensen ( 200.000) op de been en tot overmaat van genot om 21.00 een vuurwerk met om 23.00 weer het vertrek van Mary II.
De bestuurders van Sydney hadden een en ander NIET verwacht ( tunnelbuis 's avonds afgesloten voor onderhoud) ondanks vergelijkbare drukte in het verre, minder recente, verleden waardoor de spontane puinhoop compleet werd.

QM II kwam in functie in 2004 en was met haar 345 meter lengte en tonnage van 151.400 23 verdiepingen het grootste passagiersschip ter wereld tot de 160.000 ton van de Freedom of the Seas van Royal Caribbean International met een groter tonnage, wel 7 meter korter, deze eer ging opstrijken.
De QM II heeft 2620 passagiers aan boord.
QM II en klein grut
QM II en klein grut
Ter zijde, het grootste schip is de tanker Knock Nevis, vroeger Seawise Giant, die in 1976 ging varen en inmiddels als drijvende opslag- en overlaadplaats in Qatar ligt te liggen. Deze is met haar 458 m toch wel aardig wat groter, zeker wanneer je naar het tonnage van 564.763 kijkt. De grootste aircraft carrier, de Nimitz, is trouwens ook nog steeds goed voor 332.85 meter lengte, maar heeft een veel geringer tonnage van 97.000, lijkt wel het duurste met wel $ 4 miljard. De QM II was 875.000 tot 1 miljard.

Sydney kreeg een influx van 4500 passagiers, 6800 met bemanning; oftewel, nu we toch met getallen bezig zijn, 20 volle jumbo’s. Gelukkig voor de toch al overvolle restaurants en binnenstad was dit totaal er maar van 20.00 ( aanleg QE II) tot 23.00 ( vertrek QM II).
QM II en QE II
QM II en QE II
Wat was er nu zo bijzonder aan deze dag.
QM II voor De Brug met De Opera
QM II voor De Brug met De Opera
De wijze waarop zo een stad reageert. De pers begint heel rustig met wat berichten over het bezoek en dan opeens is daar, zeker geholpen door het geweldige weer, 32 graden en stralende zon, een enthousiasme met boten en bootjes en Sail Amsterdam sfeertje zowel op de wal als in het water. Je wordt er door geïnfecteerd en na het vroege opstaan en de gewone dag komt daar dan ook nog de QE II en gaan we met de veerboot, juist op het goede moment, richting Circulair Quay, oftewel stadcentrum.
We komen in de mêlee van boten terecht en kunnen volop genieten van de sfeer en de majestueuze schepen, één al tegen de wal aan liggend, hoog boven alles uit tornend en één op weg naar de aanleg plaats bij, ja bij Circulair Quay, de al oude aankomst plaats van de convists en al de schepen van vroeger, daar waar Sydney begon, de zogenoemde Sydney Cove waar het schone water in de haven stroomde en voor een levensvatbare plek zorgde. Daar aan Circulair Quay is de passenger terminal voor de kleinere cruise schepen met een prachtig uitzicht op de Opera.
QE II en De Opera
QE II en De Opera
Daar bij Circulair Quay is de aanleg plaats voor de ferries.
Onze ferry doet er deze keer door al die gezellige wateractiviteiten zes keer zo lang over om op de plaats van bestemming te komen en dat is dus volop genieten. Een groot feest, geen dissonanten, wel veel beveiliging, maar onopvallend.
De rest van de avond is daar het Sail sfeertje, je slentert, kijkt, drinkt, eet wat en bent vooral verbaasd hoe zo een avond aan je voorbij gaat.
Het vuurwerk op het water is ook door zijn bijzondere locatie een belevenis. Het is niet bij de beroemde, inmiddels bijna 75 jarige, brug, zoals met het beroemde jaarwisselings vuurwerk, maar voor de Botanical Gardens, dat wat verhoogd ligt en ondanks het feit dat de hekken van de Gardens gewoon om 20.00 dicht gaan ( u weet wel: regels zijn regels en dat er veel mensen nog in de tuinen zijn daar hebben de rangers geen boodschap aan, de hekken gaan dicht en men ziet maar hoe men eruit komt) ernaast bij Macquaries chair een mooie kijkplek heeft.
Het was weer groots, ook voor het verwende Sydneysider publiek goed genoeg voor een groot applaus.
Dan gaat de QM om 23.00 weg geholpen door vier slepers via de Heads naar zee en Hong Kong.
Dat was een dagje scheepvaart. Never a dull moment in deze stad.
Statie foto QM II
Statie foto QM II