Miyajima; een der drie schoonste beelden
Gepubliceerd op 10 augustus 2010
Ik schreef in mijn verhaal nummer 93 over de schrijnen bij Ise: "Volgens zeggen valt er ook niets te zien want er is niets dan lege ruimte. Al met al kom je dus naar een plaats vergelijkbaar met bv. de Sint Pieter in Rome, alleen is er niets in en dat mag je niet zien. Wij zeggen dan wanneer de Japanners zien dat er niets te zien is dan is er geen illusie meer over, daarom wordt het afgesloten gehouden. Maar dat is misschien niet echt aardig".Deze uitspraak zegt natuurlijk heel veel over mijn eigen onwetendheid en gebrek aan invoelend cq inlevend vermogen in een andere cultuur. De alleraardige Japan kenner en beschrijver de Amerikaan Alex Kerr besteedt er ook nog eens aandacht aan en dat wil ik U niet onthouden om het denken over een en ander te faciliteren:
Hij was met een groepje bezoekers onderweg naar het reeds eerder door mij beschreven Koyasan, zie bericht 87 en 88, en verwonderde zich over het bijzondere van de Konpon Daido. Een inmiddels vernieuwde en lelijk vermiljoen uitstralende pagode die het centrum zou uitbeelden van een driedimensionale mandala; een mandala die dan weer door de hele omgeving of met meer fantasie of inbeeldend vermogen zelfs door heel Japan zou worden gevormd. Dat was op zich al wat veel voor het voorstellingsvermogen van Alex, maar toen hem gevraagd werd of hij, voor sluitingstijd vijf uur, de Buddha in de voornaamste hal van de tempel waar hij, zoals gebruikelijk in Koyasan, verbleef voelde hij zich na een dag vol inspanning van geklim en gewandel te moe. Hij had voldoende voor een dag gehad, vond hij en wilde effe rust. Die avond op weg naar het bad kwam hij een monnik tegen die hem vertelde hoe bevoorrecht hij was geweest vandaag hier te zijn, want nu was hij in staat geweest de Grote Buddha met divine power te zien. Op het antwoord van Kerr dat ze dat uitgesteld hadden tot de volgende dag kwam de uitleg dat dit helaas maar eens in de vijfhonderd jaar mogelijk was!!! Deze Buddha was een zogenaamde 500 jaar hibutsu, secret Buddha.
Hierbij schoot hem een herinnering binnen aan een opmerking van Greta Garbo. Deze grote diva liep met een kennis door New York toen haar door een fan om een handtekening werd gevraagd, met tranen in haar ogen. Maar Garbo weigerde ijskoud. Waarop de kennis opmerkte dat dit toch wel erg bot was geweest. Hierop lichtte Greta met diepe wijsheid toe: “ If I’d given her my autograph she would’ve grown bored and put it aside in a week or two. But because I refused, she’ll treasure her wish for my autograph until the day she dies”.
Alex Kerr vermoedt nu dat hetzelfde hem zou hebben kunnen overkomen wanneer hij de hibutsu wel had aanschouwd, het zou vermoedelijk teleurstellend zijn geweest “was dat nu alles”, door hoe het nu gebeurd was bleek hoe achter de facade van het vermiljoen schreeuwerige Konpon Daido en de makkelijke toegankelijke plekjes een ander Mt. Koya was, er was iets veranderd, er was nu een zekere mystiek, een duistere geheime plek. Zodoende blijft de tempel met zijn geheime Buddha, voor hem, zonder gelijke. Hierdoor is Koyasan het model voor hem van Japan: verborgen geheimzinnigheid. Zo kan men mystiek creëren.
We gingen vanuit Hiroshima, Hiro= spacious, shima= eiland, naar Miya-jima, het schrijn- eiland. Een der drie fantastische gezichten van Japan, Nihon San- kei. Naast het reeds bewonderde Amano- hashidate, stairway to Heaven, en nog te bezoeken Matsushima bay. Met zijn vermiljoenen Shinto Torii, toegangspoort in het water, althans bij vloed. Getijden verschil is ongeveer 4 meter zodat halverwege de eb/ vloed cyclus het water de staanders bereikt en het beter is droge grond te zoeken.


Het overblijven op het eiland, vooral in een kamer met uitzicht op de floating torii,




Lekker bijkomen, terug naar beneden, bagage ophalen, veerboot, trein naar Hiroshima, hoofdstation. Men stappe niet uit bij Shin-inokuchi, ook al heeft dat Shin in zijn naam, want shin= 新 betekent nieuw, en wordt ook teruggevonden in Shinkansen= nieuwe hoofdverbinding, en ook in Shin Kobe en Shin Osaka, als shinkansen stations, maar dat is toeval. Bij het van de veerboot komen, ook wanneer men de JR lijn heeft genomen, is het van belang, wanneer men met de shinkansen wil reizen, het goede station te nemen. Het eerste het beste is het verkeerde, men moet naar het JR station. Scheelt weer allerlei avonturen.