Nuna 5 in Japan

Gepubliceerd op 4 augustus 2010
Nuna 3 Darwin 2005
Nuna 3 Darwin 2005
Het was 2005 en we waren nog maar kort in Australië toen we naar Darwin gingen en aldaar de deelnemers ontmoeten aan de World Solar Challenge, de vermaarde race van Darwin naar Adelaide over 3000km voortgedreven door zonne energie. Een deel van die weg, naar Katherine en later door onder andere de Red Centre met Alice Springs, hebben we met een normale auto gereden en ervaren als een proeve van uithouding dankzij die zon, laat staan met de zonnewagens.
Het team van de TU Delft met als adviseur van Wubbo Ockels zorgt elke twee jaar weer voor een nieuw ontworpen en uitgebreid beproefde wagen en blijkt vanaf de eerste deelname in 2001 zeer succesvol. Men is geabonneerd op eerste plaatsen.
Althans dat was zo tot 2009. Het noodlot sloeg toe. Nuna 5 is het inmiddels geworden. Ondanks uitstekende voorbereiding, zeer competitieve triple junction Gallium Arsenide zonnecellen, windtunnel beproefde aerodynamica en uitstekende zijwind- ongevoeligheid door bijzondere wielophanging ging er in de aanloop, drie weken voor de race, al in Darwin, iets uitgebreid mis. Een ongeluk door een klapband maakte aan alle hoop op een goede plaatsing een voorlopig eind. Maar met veel improvisatie, goed geplande meegebrachte extra onderdelen en super verlopen extra bevoorrading en vooral veel inventiviteit lukt het toch de wagen op tijd deelname klaar te krijgen.
Uiteindelijk viel het mee, ondanks veel geploeter om achter de oorzaak van problemen met de aansturing van het zonnepaneel te komen, wordt het team na een spannende race tweede, achter een van de teams uit Japan van Tokai University.

Dit hele verhaal uit Japan over Darwin en Nuna's is om laten zien hoe gedachtes zich soms ontwikkelen en ideeën samen kunnen komen en goede resultaten kunnen opleveren.

Onze ervaring met de Solar Challenge en de geweldige Holland promotion door het Nuna team van de typisch Nederlandse fusion van Hollandse know- how en wereldwijd gevonden technologie van zonnecellen, batterijen, elektromotor en banden door de wedstrijd resultaten deden het idee groeien om na die tweede plaats achter een Japans team een revanche mogelijkheid te overwegen.
Plaatje in avond
Plaatje in avond
Een van de taken van een Consulaat Generaal is deze Holland promotion, zodat er contact werd gelegd met TU Delft. Daar was ook het idee groeiend dat alleen de Solar Challenge elke twee jaar misschien toch wel weinig was, ook al was het al met al een hele forse inspanning voor studenten om 1 ½ jaar hiervoor vrij te maken. Men dacht ook daar al aan andere opties, maar onder andere het organiseren ervan was nog problematisch. Zonne- energie blijkt erg populair in Japan qua onderzoek zodat er veel universiteiten mee bezig zijn en er is zelfs een Dream Cup race op het F1 circuit van Suzuka.
Bezoek aan Panasonic met Mayor Osaka
Bezoek aan Panasonic met Mayor Osaka
Kort en goed organiseren en contacten leggen is een van de belangrijke taken voor een consulaat. Dit laatste werd dan ook gedaan met universiteiten en teams in Japan, regionale burgemeesters en industrie verbonden met solar energie, vooral Sanyo en Panasonic. Een idee werd van plan tot werkelijkheid. Er werd sponsoring gevonden. Oa hotels: Hilton- Osaka en ANA Crown Plaza- Kobe met Nederlandse managers, KLM voor vracht en team vervoer; lokale Toyota dealer voor een truck geschikt voor Nuna5 transport, Economische zaken en grootse inspanning van het lokale consulaat personeel.
De Nuna 5 zelf werd waar nodig aangepast door met name de wielophanging aan te passen. Gemaakt voor vooral een rechte weg rijden in Australië is dat hard nodig voor een bochtig circuit van Suzuka.
Nederland met de Nuna 5 zijn volop in de Japanse publiciteit geweest en de technologische prestaties zijn uitgebreid genoemd, waarbij de in Delfts blauw uitgevoerde wagen een prachtig plaatje opleverde tegen de achtergrond van tempels, schrijnen en kastelen.
Voor Heian Shrina in Kyoto
Voor Heian Shrina in Kyoto
Nuna in onze garage
Nuna in onze garage
Er was uitgebreid contact met Panasonic, die inmiddels een fusie was aangegaan met Sanyo zodat daar volledig aandacht was voor het Nuna project en er een basis was voor samenwerking om de 25 kg zware Lithium polymeer accu’s te vervangen door lichtere en efficiëntere exemplaren en mogelijk de Duitse, van Azur Space afkomstige, zonnecellen nog eens kritisch te beschouwen en te vergelijken met andere mogelijkheden. Een nadeel voor de race bleek wel al het verschil in zonnecel oppervlakte dat is toegestaan in Japan en in Australië. 10m²in plaats van 6m² is een fors verschil in het voordeel van de concurrentie. Maar ja.
De Nederlandse ploeg werd uitgebreid ontvangen in Osaka, Kobe, Kyoto;
Team voor Gouden Paviljoen, Kyoto
Team voor Gouden Paviljoen, Kyoto
er werd een druk bezochte receptie bij ons in Ashiya georganiseerd voor nog meer Holland promotion en veel scholen en universiteiten werden bezocht waarna men naar Suzuka vertrok voor de voorbereiding voor de race.
Voor Heian Shrina in Kyoto
Voor Heian Shrina in Kyoto
Margriet als coureur
Margriet als coureur
Het is een race over twee dagen, 31 juli en 1 augustus, elke dag 4 uur rijden en de winnaar is diegenen die de grootste afstand aflegt door goed gebruik te maken van beschikbare zon, met wisselende bewolking een interessante opgave, energie verbruik en goede bochten- en klim/ daal techniek. Een geheim wapen was nog ingevlogen in de vorm van een echte race coureur met grote Suzuka ervaring, nl Carlo van Dam met een F3 verleden in Japan met alleen maar ere podium plaatsen. Van belang voor het optimaal gebruiken van, ook voor zonnewagens belangrijke, ideale lijn op het circuit. Niet zo hard mogelijk maar zo energie bewust mogelijk.
De voordelen van het grotere zonnecel oppervlak van de Japanse concurrentie bleek vooral de eerste dag waarbij een achterstand van drie rondes ontstond op twee teams, OSU uit Osaka en Tiga van nota bene Ashiya University.
( Vooral met dit laatste team zijn er al historisch zeer goede contacten uit Australië en
Receptie Ashiya met Ashiya& Nuna team
Receptie Ashiya met Ashiya& Nuna team
zij waren ook op de receptie). Dit verschil was de tweede dag niet meer in te halen ondanks veel technische problemen in de laatste rondes voor Tiga.
Voor de race
Voor de race
Toch op podium; Carlo en Jan Willem
Toch op podium; Carlo en Jan Willem
Voor de start
Voor de start
Na de finish
Na de finish
Er was toch een podium plaats met een
Derde plaats
Derde plaats
derde plaats wat gezien de omstandigheden een uitstekende prestatie genoemd mag worden en waarmee we team Nuna 5 van harte gelukwensen en team Nuna 6 een goede follow- up toewensen, zeker in Australië, mogelijk opnieuw in Japan.